Matlagning

Nyttiga och snabba måltider med knäckebröd

Att snabbt slänga ihop en god och hälsosam måltid är lättare sagt än gjort. Fantasin tryter ofta när du har ont om tid vilket resulterar i att du väljer att äta något onyttigt. Smörgåsar är en favorit för att snabbt stilla hungern, men tyvärr används ofta vitt bröd och näringsfattiga pålägg vilket gör att det inte är en särkilt hälsosam måltid. Om du däremot byter ut det vita brödet mot knäckebröd och väljer bra pålägg kan maträtten förvandlas till en riktigt god och nyttig måltid. Här hittar du flera hälsosamma recept med knäckebröd.

Därför bör du välja knäckebröd

Genom att välja nyttigt knäckebröd istället för vitt bröd får du genast ett mellanmål eller en måltid som innehåller mer näring. Förutom att det innehåller mycket fibrer är det även gott och varierande. Det finns dessutom många olika sorters knäckebröd vilket gör att du kan välja ett gott wasa knäcke som faller dig i smaken. Du kan exempelvis välja fiberknäcke, frukostknäcke delikatessknäck och surdegsknäcke. Wasa är ett mycket populärt varumärke som tillverkat knäckebröd sedan 1919. I över 100 år har de tillverkat goda knäckebröd som endast innehåller några få ingredienser. Med rågmjöl, salt, vatten och jäst bakas fiberrika knäckebröd.

Fördelarna med knäckebröd är många, exempelvis:

  • Det är nyttigt.
  • Det är gott.
  • Det finns många olika sorter.
  • Det går att variera med många olika recept.

Knäckebröd blir extra nyttigt om du väljer fullkornsvarianter med mycket fibrer. Studier visar att fullkorn kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och typ 2 diabetes. Fullkorn är rikt på magnesium, folat, järn, kalium, vitamin E och många andra näringsämnen. Knäckbröd innehåller mycket mer fibrer än vitt bröd vilket är bra för magen. Fibrer är bland annat viktigt för att tarmarna ska fungera normalt och ger en ökad mättnadskänsla.

Nyttiga pålägg till knäckebröd

Ett fiberrikt knäckebröd kan ätas till frukost, lunch, middag eller mellanmål. Du kan variera din knäckemacka med olika pålägg beroende på hur matig du vill att den ska vara. Tips på hälsosamma och mättande pålägg inkluderar:

  • Avokado. Det är ett gott och näringsrikt pålägg som innehåller hälsosamma enkelomättade fettsyror. Avokadon kan med fördel byta ut smöret och kombinera med en god krydda.
  • Jordnöt- eller mandelsmör. Nötsmör innehåller massor med bra fetter, men tänk på att det också innehåller många kalorier så dosera med måtta. Kombinera gärna nötsmöret med skivad frukt, exempelvis äpplen eller banan, för extra vitaminer.
  • Fet fisk, exempelvis konserverade sardiner, makrill eller rökt lax. Fet fisk är en av de viktigaste källorna till särskilda omega-3-fetter och innehåller även selen, jod, D-vitamin och vitamin B12. Toppa gärna med dill och citron för extra fräschör.

Njut av din goda och nyttiga knäckemacka!